Mesto Bratislava sa nachádza na oboch brehoch Dunaja, ktorý preteká východno-západným smerom. Dunaj oddeľuje najväčšie sídlisko Petržalka od starého mesta. Cez rieku Dunaj je v Bratislave postavených dovedna päť mostov.
:: Slovensko > Bratislava > Potulky > Bratislavské mosty
Všetky bratislavské mosty sú využívané cestnou dopravou, okrem Starého mosta, ktorý je po rekonštrukcii využívaný pre chodcov a električkovou dopravou. Najviac využitý je Prístavný most, ktorý je kombinovaný, keďže pod vozovkou vedie železnica a prípojka ropovodu Družba.
Prístavný most - dvojpodlažný most, kde je horná doska pod diaľnicou unikát. Ide o plávajúcu mostovku. Tato železobetónová doska je vlastne most na moste a je uložená prostredníctvom ložísk na hlavné nosníky. Most bol otvorený 1985 a je dlhý približne 600m.
Most Apollo - ide o oblúkový most. Otočenie hlavného pola Mosta Apollo z brehu na podporu v toku Dunaja je dodnes svetový unikát (vzhľadom na veľké rozpätie pola 231m a s tiažou vyše 5000 ton). Most bol otvorený v roku 2005. Autor tohto diela (Maťaščík) obdržal viacero cien doma aj v zahraničí (napr. cena od americkej komory stavebných inžinierov OPAL Award). Most je tvorený oblúkom, na ktorý sú pripevnené približne rovnobežné závesné oceľové laná, ktoré držia mostovku.
Starý most - bol postavený v r. 1890 (výstavbu riadili talianski mostní odborníci). V roku 1945 ho ustupujúci nacisti vyhodili do vzduchu, Československá armáda v spolupráci s československými inžiniermi obnovili most za neuveriteľných 5 mesiacov a 17 dni. Krátkosť obnovy vyplývala z potreby využitia zopár rokov, most však vydržal vyše 60 rokov. Novy Starý most otvorili iba v máji 2016 pre cyklistov a peších, električkovú trať o 3 mesiace neskôr. Projektant (Maťaščík) vytvoril 12 variantov tohto mosta. Nakoniec sa zohľadnil pôvodný vzhľad, čím sa podporil vzťah Bratislavčanov k pôvodnému Starému mostu.
Most SNP - nazývaný aj nový most nemá ani jeden pilier v toku Dunaja. Ide o jednopylónový, oceľový, cestný, zavesený most. Atrakciou je reštaurácia na pylóne vo výške 85m, dnes populárne UFO. Otvorený bol v roku 1972 a dodnes má významné miesto medzi mostami vďaka jeho konštrukčnom systéme, modernom riešení detailov a originálnemu spôsobu výstavby. Autormi mosta boli Lacko, Kušnír, Tesár, Slamen.
Most Lafranconi - tento betónový most má rozpätie najdlhšieho pola 174m (vo svete býva dĺžka tohto pola do 150m) a hlavné trámy majú hrúbku iba 30 cm. Otvorený bol v roku 1991.
_____
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára